De tijdtikker van Prisma

In de zorg worden geen producten verkocht, maar wordt een dienst geleverd. Die dienst gaat niet langs een kassa, wordt niet geleverd met een pakbon en wordt dus niet geregistreerd. Maar hoe toon je dan aan dat er efficiënt en effectief gewerkt wordt en dat er goed en doelgericht met tijd wordt omgesprongen? Stichting Prisma, een organisatie die diensten biedt voor mensen met een beperking, ondervond hetzelfde probleem. “We doen heel veel, maar hoe krijgen we hier nou vat op en brengen we dit in kaart zodat we het ook kunnen laten zien?”

Mulders Design kwam met een oplossing, namelijk: de Tijdtikker. De tijdtikker is ontstaan uit de vraag van twee startende ondernemers naar een eenvoudige, duidelijke online tool om de werkuren gemakkelijk bij te houden. Deze tool bleek niet alleen voor privé gebruik geschikt, maar bleek ook het antwoord te zijn op de vragen van Prisma.

Het werkt heel simpel. De telefoon gaat op kantoor van een hulpverlener. De hulpverlener drukt op record en de tijdtikker tikt de secondes weg. Na 46 minuten hangt de hulpverlener op en drukt op stop. 46 minuten consult. Duidelijker, realistischer en efficiënter krijg je het niet. Een groot bijkomend voordeel voor Prisma was, dat veel van hun cliënten ook hulp krijgen bij andere hulpverleners, zoals bijvoorbeeld fysiotherapeuten. Door Tijdtikker is nu in één klap duidelijk hoeveel tijd er aan één cliënt is besteed over de totale linie en wat er overblijft aan tijd in het budget van de cliënt.