eHealth versnellingstruc

Tags

Related Posts

Twitter

Nieuwsbrief

Share This

eHealth versnellingstruc

‘Procesinnovatie in de zorg verloopt traag en het gebruik van domotica om langer zelfredzaam te blijven komt moeizaam van de grond, evenals een nuldelijn via internet’, schrijf minister Schippers in haar brief aan de tweede kamer. Een vreemd gegeven, aangezien de wereld om ons heen steeds sneller accelereert en de technologie een steeds groter onderdeel uitmaakt van ons leven.

Waar blijft de ontwikkeling op steken?

In het nieuwste blog van Lennard van der Poel op zorgwelzijn.nl beschrijft hij zijn kijk op deze onlogische ontwikkeling. In zijn optiek gaat het uitrollen van eHealth zo traag, omdat de behandelaren niet zitten te wachten op ‘nog een ingewikkeld systeem’. Ze moeten al zoveel. Uren registreren, behandelingen verantwoorden, vragenlijsten afnemen, dossiers bijhouden en ga zo nog maar even door. Nog een ICT-systeem betekent in hun ogen nog meer tijd kwijt aan het doorspitten van handleidingen en aan de telefoon hangen met de helpdesk. En dat terwijl een behandelaar natuurlijk het liefste bezig is met maar één ding; en dat is behandelen.

Kan de cliënt de behandelaar helpen?

Hardop dromend visualiseert Lennard een wereld waarin de cliënt de behandelaar over de streep trekt voor eHealth. ‘Het ultieme eHealth traject in de GGZ ziet er zo uit: De cliënt monitort zelf zijn mentale gezondheid en managet zelf zijn voortgang met behulp van allerlei slimme apps. Hij is in staat zelf hulp van een professional bij te schakelen waar nodig en kan een behandelaar nauwer betrekken bij zijn zorgtraject. De cliënt initieert. De behandelaar kan op zijn beurt een protocol instellen waardoor de cliënt op het juiste moment bepaalde huiswerkopdrachten krijg. De behandelaar wordt als het ware meegezogen in het enthousiasme van de cliënt.’

Lees het hele artikel ‘De grote eHealth versnellingstruc’ hier!